Методи конспектування лекції для учнів

Методи конспектування лекції

Стандартний процес прослуховування й записування лекцій у ВНЗ передбачає написання викладачем тез на дошці, зачитування лекції і запис основних моментів студентами. Такий підхід забезпечує найкраще запам’ятовування тому, що з’єднує візуальне, аудиальное, кинестетическое і дискретне сприйняття.

Візуальне сприйняття включається, коли учні читають написані на дошці тези. При прослуховуванні мови викладача запускається аудиальная складова. А запис з одночасним формулюванням головних моментів лекції активує кинестетическое і дискретне сприйняття. Побічно на запам’ятовування може вплинути запах, що панує в аудиторії, тактильні відчуття і інші, які допомагають потім згадати суть лекції. Іноді слова викладача спливають в голові мимоволі, наприклад, коштує тільки зустріти запах, схожий на той, що був у аудиторії. Цей прийом використовують, викликаючи спеціально спогади. Спочатку концентруються на відчуттях, а після пробуджують все повноту пам’яті.

Але найпростіший спосіб запам’ятовування і підготовки потім до іспитів це, безсумнівно, конспекти. Набагато зручніше кілька разів прочитати записані лекції, ніж будити в ніч перед іспитом спогади.

Записувати все підряд важко і малоефективно, особливо коли викладач любить розмірковувати про все підряд. Тому розглянемо знамениті методи конспектування.

Метод Корнелла

Метод конспектування Корнелла був створений професором В. павуком, який працював в Корнельському університеті в середині минулого століття. Він настільки перейнявся цією ідеєю, що написав цілу книгу про даному методі.

Спочатку необхідно розмітити сторінку. Для зручності беріть для записів аркуш формату А4 або схожого розміру зошит. Сторінка розділяється горизонтальними лініями на три частини.

Вгорі слід написати заголовок і дату. У нижній частині залишається місце для декількох пропозицій, що відображають суть написаного на цій сторінки конспекту. Середня частина ділиться на дві колонки, причому ліва буде набагато вужче, ніж права. Для неї достатньо п’яти-шести сантиметрів.

У міру прослуховування лекції студент записує її в правій широкої колонці. Робиться це тим же чином, що і зазвичай. Однак рекомендуємо залишати трохи вільного простору, щоб при необхідності доповнити інформацію.

Уже після закінчення заняття заповнюється вузька ліва колонка, куди виносяться основних ідеї, імена, дати. Тут можна записати питання, які планується поставити викладачеві.

Чи не пізніше, ніж за добу, заповнюється нижня частина сторінки. Для цього студенту доведеться перечитати широку колонку, що ще більше сприяє запам’ятовуванню.

Цей підхід витіснив інші методи конспектування лекцій в Америці настільки, що ряд навчальних закладів зробив його обов’язковим. Він підштовхує перечитувати матеріал, доповнювати його, обробляти. Однак, якщо студент не читає записи, то ніякої користі від використання методу Корнелла не буде.


Метод конспектування Б. Гейтса

Відомо, що Б. Гейтс робить позначок на комп’ютері, не використовує спеціальні програми, вважаючи за краще записувати все, що від руки. Вперше спосіб записів Б. Гейтса був описаний в блозі підприємцем Р. Ховардом, який був вражений побаченим.

Лист для записів ділився на квадрати. Кожен блок був пов’язаний з певною тематикою. Наприклад, один блок виділявся під питання, які планується поставити після прослуховування інформації, а інший під базові поняття.

Б. Гейтс зазвичай ділив лист на чотири блоки, але студент може вибрати для себе інший зручний йому кількість.

Можна помітити, що методи конспектування інформації Б. Гейтса і професора з Корнелла схожі. Вони все припускають її структурування.

Відмінність полягає лише в часі структурування. Корнеллський метод передбачає обробку інформації відразу і після протягом доби. Б. Гейтс дотримувався ідеї негайної обробки даних, поки враження і думки свіжі.

Інші методи конспектування

Перераховані методи конспектування інформації для учнів найвідоміші, проте далеко не єдині.

Використання ментальних карт. Базова інформація (термін, явище, історична подія тощо) спочатку записується посередині листа, а далі на всі боки розгалужуються пов’язані з нею поняття. Для наочності рекомендується використовувати кілька кольорів чорнила для запису. Зустріти цей прийом можна не тільки у студентів, але також у адептів мозкових штурмів.
Метод пропозицій. При записи кожен додаток починається з нового рядка і нумерується. Таким чином легко оформити відсилання до раніше описаним даними, показати взаємозв’язок.
Метод течії. Ідея була розроблена С. Янгом, який вважав лекції не стільки пасивним, скільки активним заняттям. Тому будь-які методи конспектування слід з’єднувати із записом своїх думок, коментарів і припущень. Щоб не втратити нитку розповіді лектора, рекомендується включати диктофон.
Новітні методи конспектування

Сьогодні традиції поступаються досягненням високих технологій.

Залишилися питання?

Спробуйте звернутися за допомогою до викладачів

5/5 - (223 голосів)
Оцініть запис